Kανόνες σχεδίασης για τρισδιάστατη εκτύπωση 3D

Κατά την σχεδίαση των τρισδιάστατων μοντέλων θα πρέπει να λαμβάνουμε υπ’ όψη ορισμένους κανόνες προκειμένου να επιτύχουμε το βέλτιστο αποτέλεσμα στο εκτυπωμένο μοντέλο.

  • Τα μοντέλα θα πρέπει να είναι κλειστά

Βεβαιωθείτε ότι το μέγεθος και το πάχος των τοιχωμάτων του μοντέλου που έχετε σχεδιάσει είναι σύμφωνα με τις ελάχιστες απαιτήσεις του υλικού που έχετε διαλέξει να χρησιμοποιήσετε για την εκτύπωση καθώς και του πάχους της αντίστοιχης στρώσης (layer). Στην κατηγορία υλικά θα βρείτε όλες τις λεπτομέρειες και τις αντίστοιχες προδιαγραφές για κάθε υλικό που προσφέρουμε. Αν πάλι δεν είστε απόλυτα βέβαιοι για το πάχος των τοιχωμάτων του τρισδιάστατου μοντέλου σας υπάρχει η δυνατότητα του ελέγχου ή και της διόρθωσης μεσω προγραμμάτων όπως το Meshlab ή το netfabb.

  • Όριο πολυγώνων

Ένα άλλο ζήτημα που θα πρέπει να ληφθεί υπ’ όψη κατά την σχεδίαση είναι η διατήρηση του αριθμού των πολυγώνων κάτω από το 1 εκατομμύριο. Μοντέλα με πολύ υψηλό αριθμό πολυγώνων είναι κατάλληλα πχ για κινούμενα σχέδια (animation) αλλά όχι για την τρισδιάστατη εκτύπωση.

Η ύπαρξη ενός υψηλού αριθμού πολυγώνων είναι βέβαια απαραίτητη προκειμένου να επιτευχθεί ένα ομαλό και λεπτομερές αποτέλεσμα.

  • Μέγεθος και πάχος τοιχωμάτων

Θα πρέπει να είστε βέβαιοι πως το μοντέλο σας είναι κλειστό. Αν δεν είστε απόλυτα σίγουροι τότε εύκολα και γρήγορα μέσω προγραμμάτων όπως τα Meshmixer , Meshlab ή Netfabb μπορείτε να ελέγξετε τα μοντέλα σας και να αποφύγετε τέτοιου είδους προβλήματα.

  • Τα μοντέλα θα πρέπει να είναι πολυειδή (manifold)

Θα πρέπει να είστε βέβαιοι πως το μοντέλο που έχετε σχεδιάσει είναι πολυειδές (manifold), κάτι που με απλά λόγια σημαίνει ότι καμία άκρη δεν πρέπει να μοιράζεται σε περισσότερα από 2 τρίγωνα. Για τον έλεγχο και ενδεχομένως τη διόρθωση του μοντέλου σας σχετικά με αυτό το σχεδιαστικό ζήτημα, ένα από τα προγράμματα που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το πρόγραμμα netfabb.

  • Διόρθωση «κανονικών» (normals)

Να είστε πάντα σίγουροι ότι τα «κανονικά» (normals) του μοντέλου σας είναι σωστά, δηλαδή όλα τα «κανονικά» (normals) να δείχνουν προς την σωστή κατεύθυνση. Εάν το μοντέλο που σχεδιάζετε έχει ανεστραμμένα «κανονικά» (normals) τότε η εκτύπωσή του δεν είναι εφικτή καθώς οι εκτυπωτές δεν έχουν τη δυνατότητα να προσδιορίσουν το μέσα ή το έξω του πλέγματος (mesh). Σε κάθε περίπτωση ένας έλεγχος και μια ενδεχόμενη διόρθωση είναι εύκολο να γίνει με τη χρήση προγραμμάτων όπως το Meshlab ή το netfabb.

  • Βαρύτητα

Η βαρύτητα είναι ένας σημαντικός  παράγοντας που θα πρέπει να λάβετε υπ’ όψη κατά τον σχεδιασμό του μοντέλου . Το τρισδιάστατο μοντέλο  τελικά θα αποκτήσει φυσική μορφή και θα υπακούει στο νόμο της βαρύτητας, πράγμα που σημαίνει πως θα πρέπει να ελέγξετε την ισορροπία/κέντρο βάρους του μοντέλου, αν αυτό χρειαστεί να σταθεί σε όρθια θέση. Εάν το αντικείμενο προς  εκτύπωση  θα πρέπει να σταθεί σε όρθια θέση και αυτό δεν είναι εφικτό, τότε ο σχεδιασμός μιας βάσης για να το κρατήσει όρθιο είναι η καλύτερη επιλογή. Για να κάνετε έναν έλεγχο σχετικά με τη σταθερότητα του μοντέλου σας μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το πρόγραμμα Meshmixer.